tirsdag 29. desember 2009

Herretøfler




Størrelsen blir ganske stor ca 45, men om du tover dem ekstra blir de mindre. Du kan også strikke færre riller før felling!
~~~~
Garn: Fritidsgarn
Pinne: To langpinner nr 5
Arbeidet starter øverst på "skaftet"
Legg opp 52 masker.
Strikk 23 riller = 46 pinne rett .
Fell 17 masker i hver side løst av.
Strikk 20 riller over de resterende maskene. = såle.
Klipp av tråden.(La m stå på pinnen)
Plukk opp 1 maske i hver av de 14 nederste rillene på hver side av skaftet.
Sett disse m inn på p på hver side av m til såle.
Strikk 20 riller.
På neste p felles 6 masker gjevnt fordelt. Gjenta fellingene med 5 p mellom 1 gang, 3 p mellom 1 gang og 1 p mellom 2 ganger. Strikk  til slutt 2 og 2 m sammen ut p.
Klipp av tråden og trekk den gjennom de resterende maskene.
Sy sammen skaftet og foten øverst med dobbelt garn og løse sting. Sy sammen på hver side side av sålen/hælen.
Plaggene toves til ønsket størrelse.

5 kommentarer:

  1. Så fine og gode tøfler du har laga! Du ser på dei at dei er veldig varme og gode, strikka noko liknande eg og for nokre år sidan og dei har vore mykje brukt. Ha ein fin kveld:)

    SvarSlett
  2. Hei! Så fin denne bloggen er! Jeg har strikket babytøflene som du har lagt ut oppskriften på (har strikket flere par tidligere da jeg hadde oppskriften fra før). De tova tøflene var kjempekoselige så jeg måtte prøve å strikke etpar. Jeg brukte rester av Eskimo fra Drops.
    Har lagt ut bilder på min blogg og i teksten henviser jeg til strikkebloggen din. Håper det er greit! Jeg kommer snart igjen!

    SvarSlett
  3. Hei igjen :) Jeg har strikket et par tøfler til meg selv, nå skal kjæresten også få et par! Låner oppskriften din. Kjempefine blogger du har :)

    SvarSlett
  4. Takk! Jeg har rota bort en lignende oppskrift, så flott at jeg fant denne!

    SvarSlett
  5. Hei! Jeg prøver å lage herretøflene, men hvor er nederst på skaftet? Der jeg skal ta opp de 14 massene?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails